Wat als ik geen beeld meer heb?


Satelliet-tv ontvang je rechtstreeks via de satelliet bij je thuis met je schotel. Slecht signaal komt voor als de schotel uit positie is of niet langer optimaal is uitgericht op de satelliet. Online hulp krijgen is daarbij snel en eenvoudig en het bespaart je tijd. Wij sommen hier enkele mogelijke oplossing voor jou op.

 

1. Controleer of je tv-toestel op het juiste inputkanaal staat.

Controleer of de decoder goed aangesloten is op de juiste input van de tv (bv: HDMI 1 of HDMI 2).  Dat is het kanaal waarop je tv het beeld van je decoder toont. Deze keuze dient gemaakt te worden met de afstandsbediening van de tv. De meeste tv’s tonen automatisch het juiste kanaal. De handleiding van je tv ka je ook meer informatie geven.

Geen beeld

2. Controleer of er gekende problemen zijn

Controleer de service status pagina van TV VLAANDEREN. Hier vind je een overzicht van mogelijke problemen of onderhoudswerken die het signaal eventueel kunnen beïnvloeden.

3. Controleer je kabels en update je zenderlijst

Trek de kabel van je ontvanger en/of je tv eens uit en sluit hem opnieuw aan. Bekijk aandachtig alle kabels. Zitten ze stevig vast en zijn ze niet beschadigd? Eens het toestel weer volledig is opgestart laad je de zenderlijst opnieuw in. Het zenderaanbod via satelliet wordt regelmatig uitgebreid of bijgewerkt (nieuwe frequenties), dus is het nodig dat je de zenderlijst van tijd tot tijd eens opnieuw moet inladen.

Voor de meeste ontvangers/tv’s kan je dit doen via het “Menu – Instellingen – Zenders zoeken”. Raadpleeg de handleiding van jouw ontvanger/tv om de correcte stappen door te nemen.

4. Slecht weer

Hevig onweer of zware regenval kunnen de ontvangst van je schotel beïnvloeden. Dit komt zeer uitzonderlijk voor en duurt waarschijnlijk maar enkele minuten. Op lange termijn echter is het wel mogelijk dat felle windstoten de positie van je schotel hebben beïnvloed. Hierbij geven we je enkele praktische tips om je signaalkwaliteit te versterken:

Tip 1: Waterpas
Gebruik je het statief, zorg er dan voor dat dit op een volledige vlakke ondergrond staat, zodat de schotelantenne zelf volledig waterpas staat. Monteer je de schotel aan een muur of paal, verzeker jezelf er dan van dat de schotelantenne volledig waterpas wordt gehangen. De minste afwijking aan het begin van de installatie, kan ervoor zorgen dat je blokkerig beeld op het televisiescherm krijgt, dat het beeld af en toe weg valt of dat het signaal uiteindelijk zelfs niet wordt ontvangen.

Tip 2: Hoek van 30 graden
Zet de schotelantenne vast in een hoek van 30 graden voor gebruik in België. Installeer je de schotel buiten België, kijk dan op www.dishpointer.com wat de hoek moet zijn in jouw regio.  De hoek kan je aflezen op de gradenboog aan het bevestigingsstuk. Zorg ervoor dat dit niet meer kan veranderen.

Geen beeld

Tip 3: Geen obstakels
Let er op dat er geen obstakel het vrije zicht van de schotelantenne blokkeert. Aangezien de schotel in België in een hoek van 30 graden uitgericht wordt, betekent dat dat de afstand tot een obstakel dubbel zo groot moet zijn als het obstakel zelf. Staat er een boom van 3 meter hoog ten zuiden van de schotelantenne, dan dien je de schotel dus op 6 meter afstand daarvan te installeren. Installeer je de schotel in Zuid-Europa, dan kan de afstand iets korter zijn, installeer je de schotel echter ten noorden van België zorg er dan voor dat de afstand groter wordt.

Geen beeld

Tip 4: Oriëntatie van de ontvangstkop
Voor een optimale ontvangst is het beter dat de ontvangstkop niet mooi horizontaal, maar een beetje schuin is gemonteerd. Gebruik het bijgevoegde uitlijnmateriaal dat je vindt in je complete set om de duo LNB (ontvangstkop) op een perfecte hoek van 11 graden te nemen.

Tip 5: De juiste satelliet
Voor een optimale ontvangst van zowel de ASTRA 1 (19.2) als de ASTRA 3 satelliet (23.5), is het belangrijk dat je de ontvangstkop uitricht op de 23.5. Hiervoor bevestig je de zwarte klem op de grijze buis met het opschrift 23.5.

Geen beeld

Tip 6: Verifieer met een signaalmeter
De fijnafstelling kan vervolgens gebeuren aan de hand van de signaalsterktemeter die je via het menu van elke gecertificeerde ontvanger kan oproepen. Draai de schotel lichtjes bij tot de signaalsterkte maximaal is (75 procent is het absolute minimum).

Alle bovenstaande punten kan je ook bekijken in onze installatievideo.

5. Maak een afspraak met een installateur

Als je nog steeds problemen ondervindt, contacteer je best een installateur. Dit kan op verschillende manieren:

- Neem telefonisch contact op met de TV VLAANDEREN klantendienst op het nummer 02 790 2790
- Ga langs in een van onze verkooppunten bij jou in de buurt
- Meld je aan in Mijn TV VLAANDEREN en daar kan je zelf je afspraak online inplannen